Jak napsat správně životopis?



V následujícím textu se vám pokusíme poradit jak napsat správně životopis. Na psaní životopis není nic složitého nebo těžkého. Životopis ale současně rozhoduje o tom, jestli získáte novou práci nebo ne a tak je důležité, aby byl váš životopis napsaný co nejlépe.

Jak by měl vypadat správně napsaný životopis?

Pokud si sháníte novou práci a potřebujte napsat životopis, měli byste vědět, že životopis by měl být strukturovaný. Strukturovaný životopis je obvyklá forma životopisu, který se používá při získávání nového zaměstnání. Jiné formy, které může mít životopis jako je klasický životopis, umělecký životopis a jiné se pro komunikace se zaměstnavatelem nehodí.

Strukturovaný životopis nebo také profesní životopis je charakteristický tím že by měl obsahovat především fakta, která se týkají vašich pracovních a profesních zkušeností, znalostí a schopností. Nedílnou součástí životopisu by měly být i základní personální a kontaktní informace.

Jakou by měl mít strukturu životopis?

Při psaní životopisu je nutné dodržet předepsaný formát a strukturu. Ta by měla především zahrnovat tyto informace v tomto pořadí:

Co by měl obsahovat správně napsaný strukturovaný životopis?

Co by měl obsahovat správně napsaný strukturovaný životopis?

  • Personální informace – sem patří jméno, příjmení, datum narození, volitelně pak národnost, státní příslušnost a vaše fotografie
  • Kontaktní informace – především email a mobilní telefon, volitelně pak může být pevná linka nebo kontakt na IM klienta (to v případě že během dne nemůžete komunikovat po telefonu, měli byste si, ale dát pozor na to, jakou používáte přezdívku, některé nemusí být pro životopis příliš vhodné, to samé platí i pro email, emailová adresa hanicka-slunicko@seznam.cz by životopis opravdu neměl obsahovat)
  • Profesní zkušenosti – ty by životopis měl obsahovat výše, než údaje o vzdělání, jsou totiž pro vašeho zaměstnavatele důležitější než to, jaké máte vzdělání. Předchozí pracovní zkušenosti by také měli být řazeny chronologicky tak aby vaše poslední práce byla v životopise nejvíce nahoře.
  • Vzdělání – u vzdělání stačí, když se omezíte na nejvyšší dokončení vzdělání. Pokud máte vysokoškolské vzdělání, váš životopis už nemusí obsahovat informace o studiu na střední škole. Takové vzdělání má smyls uvádět, pouze pokud by mohlo mít vztah k nové práci (typicky různé odborné a odborně zaměřené školy)
  • Jazykové znalosti – i když se to v inzerátu novou pozicí výslovně nepíše, velká většina současných zaměstnavatelů především pro kancelářské pozice předpokládá nějakou znalost cizího jazyka, nebo alespoň takovou znalost bude kladně hodnotit. Pokud tedy umíte nějaký jazyk, alespoň částečně nezapomeňte, aby váš životopis tuto informaci obsahoval.
  • Další znalosti a schopnosti – zde byste měli uvést především vaši znalost práce na počítači nebo další schopnosti a dovednosti, mezi které patří například i to jestli máte řidičský průkaz a tak podobně

Vytvořit správně napsaný životopis vám může pomoci i vzor životopis 2011 nebo některá šablona pro životopis. Podobný vzor nebo šablonu asi nejvíce oceníte, pokud potřebujete napsat životopis v angličtině a nevíte si rady jak na to. Přejeme vám hodně úspěchů při získávání nové práce!



Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *